Internet je pun budala

Internet je pun budala

Dalibor Šumiga Bihevioralni marketing/Neuromarketing, Marketing

“Kad si mrtav, ti ne znaš da si mrtav. Teško je samo onima oko tebe. Ista stvar je i kad si glup…” (Ricky Gervais)

Poznati lik iz balkanskih viceva, Mujo, vozi autocestom i panično izbjegava automobile koji mu dolaze u susret, frenetično trube i blicaju dugim svjetlima.

Na radiju voditelj daje važnu obavijest: “Mole se vozači na autocesti na poseban oprez, jedna budala vozi u krivom smjeru.”

A Mujo će na to: “Da jedna! Svi!”

Dunning Krueger effect je kognitivna pristranost u kojoj ljudi misle da su pametniji nego što u stvari jesu. Razlog tome je što ljudi ograničenih intelektualnih sposobnosti nisu u stanju prepoznati da su njihove intelektualne sposobnosti ograničene.

Potrošio bih vjerojatno pola dana da vam navedem sve primjere istraživanja koja su pokazala Dunning Krueger effect u stvarnom životu pa ću guglanje u ovom slučaju prepustiti vama.

5G KORONA VIRUS, LJUDI-GUŠTERI I ČIPIRANJE CJEPIVOM

U blogu “I vaši fanovi mogu biti psihopati” opisao sam takozvani Mračni četverokut osobnosti koji predstavlja skup 4 osobnosti: sadizam, makijavelizam, psihopatiju i narcizam. Te osobnosti vrlo često su prisutne i u stvarnom životu kod osoba koje su sklone internet trollanju.

multiple personalities, social media, digital marketing

Dakle, do ovog dijela već ste saznali da postoje budale koje ne znaju da su budale, ali postoje i budale koje su svjesno budale jer je njihovo internet ponašanje odraz i njihovog ponašanja u stvarnom životu.

I onda dolazi sloboda govora….

Moramo biti svjesni da je demokracija jedno od najvećih zala modernog društva jer glas budale vrijedi jednako kao i glas pametnog čovjeka.

Sloboda govora u kombinaciji s Dunning Krueger effectom i/ili Mračnim četverokutom osobnosti je tempirana bomba u digitalno doba…

Pod krinkom slobode govora, određeni teoretičari zavjere ili internet trolovi doslovno pozivaju na linč ljudi, manjina pa i brendova.

Iako postoje “fact check” stranice pa čak je i Facebook uveo opciju da detektira lažne vijesti, zbog gore navedenih primjera ljudske iracionalnosti, ne možete računati da će svi racionalno sagledati sve činjenice prije nego stisnu “share” ili donesu neku životnu odluku.

Facebook fact check, social media, fake news

Izvor

Koliko ljudska glupost može biti štetna za društvo, najbolje nam pokazuju primjeri oko nas.

Bill Gates, osoba koja je učinila za čovječanstvo možda više nego bilo koji drugi individualac, unatoč činjenici da ostavlja gotovo cijelo bogatstvo humanitarnim organizacijama i da u ovom trenutku financira pronalazak cjepiva protiv corona virusa, postao je meta različitih teoretičara zavjere koji tvrde da pokušava kontrolirati čovječanstvo. Naravno, to najčešće tvrde isti oni koji na društvenim mrežama rješavaju kvizove tipa “Provjeri na koju holivudsku zvijezdu najviše sličiš” ostavljajući svoje osobne podatke kako bi saznali jedan ovakav beskoristan podatak.

Na lokalnoj razini, u turističkom mjestu u Hrvatskoj, lokalni stanovnici razbili su uređaj koji omogućuje besplatan wifi na javnim površinama jer su bili uvjereni da je riječ o 5G odašiljaču koji prenosi corona virus. Dakle, stanovnici turističkog mjesta koje živi od turizma, razbijaju uređaj koji omogućuje turistima da dijele svoje uspomene iz tog mjesta na društvenim mrežama.

Najveća ironija jest što teoretičari zavjere dijele svoja razmišljanja pomoću iste tehnologije kojoj se navodno protive.

Primjera nažalost ima bezbroj…

 internet trolls, fake news

KAKO SE OBRANITI OD BUDALA?

2003. godine poznata pjevačica i glumica Barbara Streisand podnijela je 50 milijuna vrijednu tužbu protiv fotografa Kennetha Adelmana tražeći da se s njegove stranice ukloni fotografija njezine vile, jedna od 12.000 fotografija koja prikazuje obalu Kalifornije na njegovoj stranici.

Do trenutka kad je ova parnica postala poznata javnosti, ta fotografija je s Adelmanove stranice skinuta ravno 6 puta; dvaput su ju skinuli Barbarini odvjetnici.

Nakon što je kroz medije odjeknula vijest o ovoj neobičnoj tužbi, više od 420.000 internet korisnika posjetilo je Adelmanovu stranicu.

Tužba je odbačena, a Streisand je morala Adelmanu platiti 155.567 dolara za sudske troškove.

Zbog tog neobičnog slučaja, kreiran je termin Streisand effect koji definira socijalni fenomen u kojem, pokušavajući da sakrijete ili cenzurirate određenu informaciju, zapravo izazivate kontra efekt.

Iako u gotovo svim pravilima community managementa stoji da bi brendovi (ili javne osobe) trebali uvijek komunicirati sa svojim fanovima, pokazati empatiju, biti strpljivi, tolerantni i ljubazni, život nam pokazuje drugačije.

Ne bih vas htio razočarati, ali postoji šansa da su i neki od vaših fanova – budale.

Najbolja metoda kod takvih ljudi je da im ne dajete medijski prostor – ne dopustite budalama da postanu poznati na račun vašeg brenda.