Kako je majmun unaprijedio marketing

Kako je majmun unaprijedio marketing

Dalibor Šumiga Bihevioralni marketing/Neuromarketing

Devedesetih godina, tim talijanskih znanstvenika na čelu s dr. Giacomom Rizzollatijem proučavao je neurone koji kontroliraju pokrete i koordinaciju između ruku i usta.

Kao i obično, deblji kraj u istraživanju su (opet) izvukli – majmuni.

Majmuni spojeni na EEG dobivali su hranu te su znanstvenici pratili koji se neuroni u mozgu aktiviraju prilikom te aktivnosti (ovo je pojednostavljena verzija, vjerujem da vas previše ne zanima da su elektrode spajane na ventralni premotorni korteks).

Tijekom pauze jedan od znanstvenika je odlučio i sam nešto pojesti i tada se dogodio zanimljiv slučaj – majmun spojen na EEG gledao je znanstvenika kako jede i u tom trenutku u njegovom mozgu se aktivralo 10% neurona koji su bili aktivni tijekom testiranja kada je majmun imao gablec u znanstvene svrhe.

Tako je pukom slučajnošću majmun (ili znanstvenik, ovo je diskutabilno), otkrio tzv. “mirror neuron”.

MIRROR NEURON I MARKETING – GDJE JE KVAKA?

Oni stariji sjećaju se emisije “Šaljivi kućni video”; ovi mlađi kućne uratke različitih nezgoda gledaju na Youtube-u. Čovjek se zapita zašto uopće gledamo takve situacije kad i sami osjećamo neku nelagodu čekajući da nekog opali daska po glavi, da padne s bicikla ili da nezgodno doskoči na još nezgodniji dio tijela?

Također, sigurno ste bar jednom gledali video osobe koja skače bungee jumping. Netko od vas je rekao/pomislio: “Kvragu, ja ovo nikad ne bi probao!”; netko je rekao/pomislio:”Ovo je zakon, moram to probati!”.

U svim navedenim primjerima u vašem mozgu aktivirao se mirror neuron. Mirror neuron vas stavlja u cipele osobe ili situacije koju gledate i izaziva vašu reakciju – pozitivnu ili negativnu.

Sad se vjerojatno pitate koja je zadnja reklama koju ste vidjeli, a da je aktivirala mirror neuron?

Da vam pomognem? Reklama u kojoj Severina liže novi sladoled.

Ne, nije reklama koju je osmislio Promosapiens tako da ovo nije reklama naše bihevioralne kampanje. :-)

Da li je autor reklame ciljao na seksipil i činjenicu da u Hrvatskoj celebrityji dobro prodaju proizvod ili je vodio računa o ovoj dubljoj, bihevioralnoj komponenti marketinga, ne bih vam znao reći.

Činjenica je da vi gledate Severinu kako liže sladoled – netko zbog sladoleda, a netko zbog Severine. U oba slučaja, upalili ste svoj mirror neuron.