Remote working iz prve ruke

Dalibor Šumiga Bihevioralni marketing/Neuromarketing, Marketing

Čitav Promosapiens tim već 4 godine radi od kuće. Naše iskustvo, kako je uopće došlo do njega i koje su dobre i loše strane, pokušat ću podijeliti s vama u ovom blogu.

Dakle, ovo nije teorijsko objašnjenje nekog tko povremeno ostane kod kuće, već praktično iskustvo neprekidnog rada u remote working okruženju s klijentima u 3 različite vremenske zone.

KAKO SMO ODLUČILI OSTATI DOMA?

Prvi razlog je bio da reduciramo vrijeme koje trošimo na putovanje na posao i s posla. Drugi razlog je bio da utvrdimo povećavamo li radom od kuće produktivnost i kreativnost.

Nakon što smo prvi put pitali članove tima žele li se vratiti u ured, otprilike 20% njih je izrazilo želju pa je većina prevagnula i dalje smo ostali doma.

Nekih godinu dana kasnije kad smo ponovno postavili isto pitanje, nitko više nije imao želju vratiti se ured; štoviše, neki su otvoreno rekli da neće biti nimalo sretni ako ponovno otvorimo ured.

KOJE SU MANE RADA OD KUĆE?

Prije svega, nužno je znati da ne mogu sva poduzeća imati total remote working zbog prirode svojeg posla.

Mi kao digitalna agencija nemamo taj problem, a kad su u pitanju neuromarketinška istraživanja, njih ionako provodimo u neutralnom prostoru gdje sve vanjske podražaje pokušavamo smanjiti na minimum; šareni i bučni ured sigurno nije neutralni prostor.

Najveći problem rada od kuće je ako zaposlenik nema prostor u kojem se može izolirati od ostalih ukućana.

Drugi problem je disciplina; rad od kuće nije za osobe koje vole “hvatati krivine”.

Iako biste mogli pomisliti da je kod kuće vrlo lako eskivirati zadatke koje morate odraditi, istina je potpuno suprotna – neradnici se teško mogu sakriti ako je sustav pravilno postavljen jer bez obzira kako naplaćujete usluge svojim klijentima, vi zapravo prodajete svoje znanje u određenom vremenskom periodu. Vrijeme je resurs koji se ne može vratiti nazad i koji se obavezno mora mjeriti u svakom poslu. Ni najbolji radnik na svijetu ne može raditi 25 sati dnevno, osim ako je otkrio putovanje kroz vrijeme…

Zaposlenici koji namjerno zabušavaju i kasne s projektima, vrlo brzo otkriju sami sebe.

Bihevioralni marketing remote working marketing work from home digitalni marketing

Problem koji se može pojaviti ispočetka su i ukućani. Čak i ako imate izdvojeni prostor, morate ih naviknuti na činjenicu da, iako vas fizički vide, vi ste zapravo na poslu. Taj problem sam ja imao na početku, sve dok nisam odradio obiteljski sastanak na kojem sam objasnio u kojem vremenskom periodu ne postojim iako me vide ili čuju. Sad, čak i kad završi radni dan, ako sjedim udubljen u neku knjigu, blok s bilješkama ili mailove, u mojoj kući je normalno da pričekaju dok ne preusmjerim svoju pažnju na njih.

KOJE SU PREDNOSTI RADA OD KUĆE?

Iako se nama ispočetka činilo da će najveća prednost biti ušteda vremena koje trošimo na putovanje s posla i na posao, nešto drugo se pokazalo kao ključna prednost – produktivnost i balans privatnog i poslovnog života.

Da, posao je bitan dio našeg života, ali većina nas ne živi da bi radili nego radi da bi živjeli. Mogućnost da sami isplanirate svoj dan, balansirate svoje privatne obaveze, a u isto vrijeme vodite računa i o rokovima isporuke projekata je neprocjenjiva.

I tu dolazi u pitanje i produktivnost. Svatko od nas je drugačiji, svatko od nas je na vrhuncu svoje produktivnosti u određeno doba dana. Ja sam jutarnji tip, ali imamo i kolega koje su večernji tipovi, a i onih koji rade “dvokratno”. Dakle, svatko može procijeniti u koje doba dana će biti najproduktivniji. Netko će možda raditi cijelu noć, ali drugi dan neće raditi uopće.

Sve dok se zadaci rješavaju na vrijeme, svatko bi trebao biti gospodar svojeg vremena. Na taj način zaposlenici i ne osjećaju da rade “za nekoga” već rade za sebe.

Bihevioralni marketing remote working marketing work from home digitalni marketing

Ponavljam, remote working je dobar isključivo za ljude koji imaju visoke moralne vrijednosti i koji su vrlo odgovorni, ali zar i inače to nije tip ljudi koje želite u svojem poduzeću?

Jesmo li imali i loših iskustva u našem remote working eksperimentu?

Naravno da jesmo – od ljudi koji su otvoreni priznali da ne mogu raditi na taj način do ljudi koji su svjesno pokušali “hakirati” sistem napuhivanjem radnih sati, eskiviranjem obaveza i probijanjem rokova jer su pokušavali raditi još neke stvari “sa strane”. Najčešće opravdanje u tim situacijama bi bilo da moraju cijelo vrijeme biti na raspolaganju. Taj argument lagano pada u vodu kada imate sustav u kojem zaposlenici sami određuju rokove i radne sate potrebne za izvršenje projekta.

Svatko je gospodar svojeg vremena. Ako i postoje projekti koji zahtijevaju hitnu reakciju, oni nisu pravilo nego iznimka, a i ključno je da članovi tima budu suglasni i nagrađeni za extra radne sate.

A ŠTO JE S TIMSKIM RADOM?

Ovo doba karantene vam je sigurno pokazalo koliko sastanaka su mogli biti mailovi ili video pozivi. To je i ujedno odgovor na pitanje iz naslova – za timski rad ne moramo biti metar jedan do drugog već moramo znati komunicirati.

Istraživanja su pokazala da grupni brainstorming nije najučinkovitija metoda za razvoj novih ideja već individualni brainstorming s povremenim razmjenama ideja.

Naš tim u svakom trenutku kroz cloud rješenja u jednom dokumentu dijeli ideje tako da svatko vidi ideje drugog člana tima što mu/joj automatski može biti katalizator za njegove/njezine nove ideje.

Grupni brainstorming u staklenom uredu u kojem najglasniji, a ne nužno najkreativniji vode riječ je isto kao da tim od 10 ljudi pokušava u isto vrijeme riješiti jednu Rubikovu kocku.

A ŠTO JE S LJUDSKIM KONTAKTOM?

Istraživanje provedeno u UK pokazalo je da smo, tijekom jednog radnog dana, produktivni ukupno 2 sata i 23 minute, a kao top 10 distrakcija naveli su sljedeće:

Bihevioralni marketing remote working marketing work from home digitalni marketing

Kao što možete vidjeti iz priloženog, u uredu najmanje radite, a najviše gubite vrijeme koje ste mogli provesti sa svojom obitelji i prijateljima. Budimo realni, nisu vam svi kolege s posla najbolji prijatelji, a ako već i jesu, zar nije bolje da nakon odrađenog dana s njima prošećete parkom ili odete na finu večeru ili piće, umjesto da vrhunac vašeg druženja bude trač partija uz aparat za vodu?

MOŽEMO LI UOPĆE GRADITI TIM OD LJUDI KOJI SE UOPĆE NE DRUŽE?

Naravno da možete. Naš tim svakodnevno komunicira, izmjenjuje i poslovne informacije i meme-ove u zatvorenim grupama, a i čuju se privatno kada to požele.

Ključna činjenica jest da mogu birati žele li se družiti sa svojim kolegama, što baš i nije slučaj u uredu.

Jednom mjesečno, kada svi dobivaju platne liste, organiziramo druženje koje zovemo SRZ – sat razredne zajednice.

Druženje se odvija u restoranu koji odabere tim; nema dnevnog reda, samo dobra hrana i piće i razmjena anegdota i ideja (privatnih i poslovnih).

Drugo mjesto za druženje je minimalno 1 team building godišnje.

Najbolje od svega, budući da ne moraju svaki radni dan 8 sati provoditi međusobno, puno više se vesele jedni drugima kad se vide jednom mjesečno.

ŠTO MOŽEMO ZAKLJUČITI?

Pred nekoliko godina čuo sam anegdotu o predavaču koji je na konferenciji zamolio publiku da podignu ruku svi koji koriste neku vrstu tehnologije (mobitele, mail…). Svi su podigli ruku.

Zatim ih je pitao koliko njih komunicira s drugim ljudima na dnevnoj razini. Ponovno su svi podigli ruku.

Sljedeće pitanje je bilo koliko njih ima problema u komunikaciji sa svojim kolegama i klijentima? Većina ih je podigla ruku (barem oni iskreni).

Zadnje pitanje je bilo koliko njih misli da je tehnologija kriva za problem u komunikaciji? Nitko nije podigao ruku….

Dakle, problem nije u tome gdje sjedimo i koliko smo udaljeni jedni od drugih nego koliko kvalitetno komuniciramo….