Sretan, uspješan i……švorc!

Dalibor Šumiga Bihevioralni marketing/Neuromarketing, Marketing

Na tržištu postoji veliki broj motivacijskih govornika, poznatih i manje poznatih, koji pričaju o uspjehu. No, jesmo li pokušali definirati što zapravo smatramo uspjehom i tko je prema tome uopće kvalificiran da priča o uspjehu?

Na velikom broju predavanja možete naići na predavača koji priča svoju priču – nezadovoljan/na atmosferom na poslu daje otkaz, pokreće svoj biznis i sad je ispunjen/a i sretan/na.

KAKO DEFINIRAMO USPJEH?

Ljudi su uvijek u potrazi za inspiracijom, a vrsni govornici uvijek imaju moć pokrenuti mase, ponekad i na pogrešan način, što vidimo gotovo svaki dan, a i povijest je puna primjera.

To znači da pogrešna poruka može nanijeti veliku štetu slušatelju. Zato je ključno pitanje, kada je riječ o motivacijskim govornicima – kako zapravo definiramo uspjeh?

Moja teorija je sljedeća:

01) poslovni uspjeh se definira profitom

02) osobni uspjeh se definira srećom, zdravljem, slobodnim vremenom, društvenim statusom, vremenom koje provodite s obitelji, vremenom koje posvetite hobijima

Zašto se poslovni uspjeh definira samo profitom? Zato jer se posao radi na način da razmijenite određena dobra ili usluge za druga dobra ili usluge ili novac. Dakle, priča je vrlo jasno monetizirana. Ako ne stvarate profit vašoj kompaniji, kako možete reći da ste uspješni?

Osobni uspjeh je druga priča, netko može biti sretan i s jako malom plaćom, ali voli ono što radi, uvijek odlazi s posla u normalno vrijeme, svaki vikend vježba, igra se s djecom ili kućnim ljubimcima, ima hobi kojem se može posvetiti. Odlično, ali ta osoba ne može pričati o poslovnom uspjehu ako jedva pokrije svoje mjesečne račune.

Problem je što o poslovnom uspjehu vrlo često pričaju ljudi koji su pomiješali svoj osobni uspjeh s poslovnim uspjehom.

Vrlo lako, elokventna osoba koja ne razumije da se poslovni uspjeh isključivo mjeri profitom, može potaknuti drugu osobu da slijedi njezin put – da otkaz, pokrene vlastiti biznis, odluči raditi samo s ljudima koji razumiju njezinu viziju. Inspirirani pričom koja je zapravo puna rupa jer niste postavili prava pitanja, kad bude prekasno shvatite da je teško biti sretan kad si gladan, čak i ako imaš vremena za hobije, obitelj, zdrav život….

Možda je motivacijski govornik ostavio dojam da je sretan, ali vi ga nikad niste pitali kako se mjeri njegova sreća i sad ste u problemu jer ste poslušali loš savjet.

MOŽE LI SE SVE MJERITI KROZ NOVAC?

U svijetu u kojem čak i osnovne životne potrebe (hrana, krov nad glavom, zdravstvene usluge) ovise o novcu, jednostavno ne možete ignorirati njegovu važnost.

Ali biti siromašan nije samo fizičko stanje….

Zanimljivo istraživanje provedeno je u Indiji na uzorku od 464 farmera iz 54 sela koji žive od uzgajanja šećerne trske.*

Žetva šećerne trske se događa jednom godišnje što znači da farmeri jednom godišnje dobivaju novac za svoj rad.

Tim istraživača je testirao kognitivne sposobnosti farmera prije i nakon žetve i istraživanje je pokazalo da ispitanici imaju značajno manje kognitivne sposobnosti prije žetve. Dakle, siromaštvo nije samo nedostatak novaca već i manjak kognitivnih sposobnosti – u situaciji kada se borite za vlastitu egzistenciju ne možete biti ni altruistični ni kreativni ni koncentrirani u mjeri u kojoj možete kada imate riješenu financijsku situaciju.

Sljedeći put kad čujete bilo koju osobu da vam priča o poslovnom uspjehu, pitajte ju smatra li se uspješnom i kako mjeri svoj uspjeh. Ako vam počne pričati o tome kako se sad osjeća slobodnom i da je to tajna njezinog poslovnog uspjeha, potražite sebi drugu inspiraciju.

*https://scholar.harvard.edu/files/sendhil/files/976.full_.pdf