007 - promosapiens blog

Sumrak društvenih mreža

Dalibor Šumiga Bihevioralni marketing/Neuromarketing, Marketing

Demokracija je jedan od najvećih problema društva jer glas budale vrijedi jednako kao i glas pametnog čovjeka.

Činjenica da svaka osoba na planeti, koja ima pristup internetu, ima mogućnost da se njezin glas čuje, izgledala je ispočetka kao izrazito pozitivni pomak čovječanstva.

S jedne strane to je točno. Da parafraziram Sundara Pichaia, CEO-a Googlea: “Internet is the biggest business equalizer in the world” – svatko, bilo gdje na svijetu, dobio je mogućnost da pokaže svoje znanje i talent, da prezentira svoj proizvod svijetu. To je prije bilo moguće samo velikim brendovima.

S druge strane, mogućnost da svatko piše što god želi donijela je i poplavu lažnih vijesti, ekstremnih stavova s obje strane političko-društvenog spektra pa čak i problem fact-checkinga jer su i fact-checkeri ljudi sa svojim stavovima i uvjerenjima.

DRUŠTVENE MREŽE = POTENCIJALNA PR KRIZA

Danas rijetko koji brend nema profil na društvenim mrežama, ali sjećam se početaka kad je veliki broj njih odlučio ignorirati društvene mreže vidjevši količinu negativnih komentara.
S istim problemom susretali su se i news portali.
Najbezbolniji način je bio da uopće nisi aktivan na društvenim mrežama.
Danas, kad se čak i većina društvenih događanja komunicira prvo na društvenim mrežama, a tek onda na TV-u, nije poželjno za brend da ne bude prisutan online.

POKVARENI ALGORITAM

Sve društvene mreže imaju isti problem – algoritam je optimiziran da potakne komunikaciju. Što je više komentara i reakcija, to je veća šansa da se nečija objava istakne između ostalih.
Ljudi koji stvaraju sadržaj u većini slučajeva zloupotrebljavaju tu manu algoritma, najčešće postavljanjem pitanja na kraju svake objave, samo kako bi dobili veći doseg.

Ono što algoritam nije mogao predvidjeti jest činjenica da u komentarima nikad ne dobivate reprezentativni uzorak društva.
Dodatni problem je taj što je najčešći uzrok komentara na društvenim mrežama potreba da nekome kažete da je u krivu.
Ne postoji jači okidač da potaknete komentare. Pokušajte, napišite objavu u kojoj ćete navesti pogrešan podatak ili podatak koji ima dovoljno dokaza za obje strane rasprave (npr. tko je najbolji nogometaš svih vremena). Dobit ćete komentara kao što ih nikad dotad niste dobili.

Promosapiens blog

RJEŠENJE PROBLEMA DRUŠTVENIH MREŽA – UGASITI KOMENTARE

Da, dobro ste pročitali – najbolje rješenje za toksičnost društvenih mreža je da njihovi vlasnici ugase komentare ili smanje njihovu vrijednost u algoritmu.
Možda se pitate koji je onda smisao društvenih mreža ako nema komentara?

Odgovorit ću protupitanjem, tj. hipotetskom situacijom. Zamislite sljedeću situaciju – ljeto je, vi i nekoliko prijatelja sjedite na terasi i pričate. Vodite raspravu o nekoj zajedničkoj temi, rasprava je žustra, ali vi ste prijatelji, poštujete međusobno svoja mišljenja, poštujete jedni druge bez obzira na razlike.
Usred vaše rasprave, susjed do vas, koji živi sam i nema tu sreću da ima toliko prijatelja da s njima provodi ljetne večeri, slušajući vašu raspravu odjednom vikne: “Ma ti si svjetska budaletina!”

Što biste učinili? Vjerojatno biste ga zamolili da gleda svoja posla. Ako ste temperamentniji, možda biste i preskočili ogradu….
Na društvenim mrežama bonton nalaže da mu kažete: “Poštovani susjede, hvala na Vašem mišljenju koje mi je iznimno važno. Dopustite da Vam iznesem nekoliko dodatnih činjenica kako bih ukazao da su moji argumenti validni…”
Zašto? Vi ste privatna osoba na privatnom profilu, a ne community manager. Zašto biste bili dužni ikome odgovarati na komentare?

Razlog zašto bi gašenje komentara donijelo apsolutni preporod društvenim mrežama u pozitivnom smislu je taj što bi budale izgubile platformu koja im dopušta – da budu budale pred velikim auditorijem.

Promosapiens blog

Što se dogodi kad ugasite komentare?

  1. osoba koja želi kritizirati gubi publiku jer se ne može obratiti vašim pratiteljima
  2. ako i želi nešto komentirati, mora to napraviti preko svojeg profila i preko svoje publike; ako je ta publika malobrojna, a kod većine trollova je, dobiva jako mali doseg
  3. kada takva osoba izgubi publiku, gubi i volju za komentiranjem i tako nestaju toksične rasprave na društvenim mrežama

Svi ljudi koji s vama žele komunicirati jer su iskreno znatiželjni ili iskreno žele iznijeti svoje kontra argumente vam mogu poslati i poruku u inbox. To će ujedno biti i jasan signal da im nije stalo do toga da se prave pametni pred vašim pratiteljima već da vam daju konstruktivnu kritiku ili svoje mišljenje.

Ako ste i napisali nešto pogrešno, uvijek imaju mogućnost na svojem profilu tagirati vas i navesti svoj ispravak, bez da se kao pijavice hvataju za vašu publiku.
Ako ste vi ta osoba koja dijeli lažne vijesti, ionako će vas pratiti samo ljudi poput vas, a zatvorena zajednica istomišljenika s vremenom postaje izolirana sekta.

Trebate li blokirati toksične ljude i trollove sa svojih profila? Ako ugasite komentare, nema potrebe.
Zapamtite riječi frontmena grupe Guns n’ Roses, Axla Rosea:

“If you don’t like me and still watch everything I do – bitch, you’re a fan….”