Tko je ubio vašu kreativnost?

Dalibor Šumiga Bihevioralni marketing/Neuromarketing, Marketing

Zamislite staklenku Lino Lade….
Sad pokušajte pronaći što više načina kako možete iskoristiti staklenku nakon što ste pojeli svu Lino Ladu…

Sličan test provela je NASA s ciljem provjere koliko su njihovi stručnjaci kreativni u sagledavanju i rješavanju kompleksnih problema. Test je zapravo vrlo jednostavan – kreativniji ste ako smislite što više mogućnosti kako da iskoristite staklenku.

Dvojac koji je osmislio ovaj test, dr. George Land i Beth Jarman odlučili su isti test provesti na djeci. Na uzorku od 1.600 djece u dobi 4-5 godina, 98% djece postiglo je rezultat koji se u ovom testu definira kao “genius level”.
5 godina kasnije ponovili su test na istom uzorku – 30% djece je dostiglo “genius level”.
Još 5 godina kasnije – 12%
U testu koji su proveli na 25-godišnjacima samo 2% ispitanika je dostiglo “genius level”.
Ako već niste, svakako pogledajte jedan od najgledanijih, ako ne i najgledaniji TED talk svih vremena pod naslovom “Ubijaju li škole kreativnost?”
Ali nije problem samo u školstvu; restrikcije kojima nas uče kako odrastamo, na kraju utječu i na naše radno okruženje.

KOLIKO STE KREATIVNI NA SVOJEM RADNOM MJESTU?

Provjerite možete li se prepoznati u ovom opisu – radite u uspješnoj kompaniji, posao je dobar, plaća je sigurna, vaša kompanija je poznata, imate cool ured, vode vas na team buildinge i edukacije…. Ali, vaš posao je u 70% slučajeva “tabličarenje”, kreiranje izvještaja, beskrajni sastanci i konstantna improvizacija kako biste sve stigli na vrijeme. Ne sjećate se kad ste zadnji put razvijali neku veliku ideju.
Jeste li se prepoznali? Retoričko pitanje, naravno. Velik broj ljudi će se prepoznati; znam jer vrlo često razgovaram s njima.

Što se dogodilo s vašom kreativnošću? Vašom imaginacijom? Je li nestala?
Naravno da nije, imaginacija se ne može ubiti, može se samo potisnuti. Pristali ste raditi u okvirima, ušli ste u “ne talasaj” mode, sami sebi ste rekli “imam previše posla da se još borim da proguram ovu ideju; to će mi donijeti samo još dodatnog posla za istu plaću”.
Potpuno pogrešan mindset koji više šteti vama nego vašem poslodavcu. Svjesno ste pristali biti mediokritet….

ZAŠTO SU DJECA MAŠTOVITA?

Djeca, prije nego ih zarobi školski sustav, a kasnije i radno okruženje kad postanu ljudi, u punom potencijalu eksploatiraju svoju maštu i znatiželju. Sve dok ne krenu zabrane; prve zabrane su “mama ti to neće dopustiti”, pa su “učiteljica ti to neće dopustiti” i na kraju “pravna služba to neće dopustiti”…..

Letargični i indiferentni nakon toliko NE koje ste čuli kroz život, prepustili ste se struji ili još gore – ne želite ispasti djetinjasti.

Dopustite da vam ispričam priču…

Pred dosta godina radio sam na velikom projektu u kojem sam dobio zadatak da osmislim komunikacijsku skriptu za call agente. Razlog promjene skripte je bio vrlo nizak postotak uspješnih poziva, konkretno oko 3%. Radilo se o B2B kampanji, što automatski u glavama mnogih znači ozbiljnost, profesionalizam….

Nakon što sam napravio ideju i predstavio ju svojim šefovima, ista je glatko odbijena kao presmiješna i prebanalna.

Unatoč tome, na svoju ruku otišao sam kod klijenta i predstavio ideju. Klijentova reakcija je bila sljedeća: “Dado oprosti, ali meni je ova ideja pomalo infantilna… Što još imaš za ponuditi?”

Rekoh: “Nemam ništa, to je sve što sam napravio.”

Klijent je bio ljut, ali nismo imali vremena i projekt je dobio zeleno svjetlo.

Postotak uspješnih poziva skočio je s 3% na 85%, a posljedično i prodaja za cca 15%.

Pouka ove priče nije “ne slušajte svoje šefove i klijente, radite sve po svojem” već da svi mi imamo negdje duboko u sebi uspavano znatiželjno i maštovito dijete; ne samo kreativci koji osmišljavaju kampanje već i vaši kupci, bez obzira jesu li B2B ili B2C.

I što sad? Kako se ponovno budi imaginacija?

01) prestanite sumnjati prije nego probate

Ne postavljajte pitanje “što će reći direktor, što će reći pravna služba?” prije nego ste i pokušali predstaviti ideju.

02) prestanite mikromenadžirati kreativu

Ako radite u marketingu i vi ste osoba koja odobrava content koji se objavljuje na društvenim mrežama, blogovima i web stranicama, razmislite je li vaše subjektivno mišljenje stvarno pravi filter dobre kreative kada znate da već dugo niste sami dobili šansu raditi nešto kreativno? Također, ako ne vjerujete vlastitim kreativcima, zašto ste ih angažirali kad ih morate nadgledati i dodatno trošiti svoje dragocjeno vrijeme?

03) testirajte sami sebe – svakodnevno

Ne samo kreativne ideje, već i vaše kompletno radno okruženje. Pronađite bolji način da rješavate mailove; pronađite bolji način da budete efikasniji na sastancima; pronađite bolji način da prenosite informacije suradnicima.

Ako se pomirite s činjenicom da više niste dijete i da svijet ima svoja jasno definirana pravila, tada ste sigurno ubili i vašu kreativnost…