Život u doba corone

Dalibor Šumiga Bihevioralni marketing/Neuromarketing, Marketing

Prije svega, nadam se da ovaj blog čitate na toplom, na sigurnom i da ste u dobrom zdravstvenom stanju.

2020. vjerojatno nikome, čak ni s velikim vremenskim odmakom, neće biti godina koje će se rado sjećati…

Kao što epidemiolozi imaju objašnjenje kako je došlo do ove pandemije, postoje i vrlo logična objašnjenja ljudskog ponašanja u ovim situacijama.

IZOLACIJA

Dobar dio slučajeva zaraze bio bi spriječen da su ljudi odmah na početku poštivali pravila. Ali nisu…

Zašto? Zato što smo mi izrazito društvena bića i nama je izolacija kazna. Ako trebate primjer, ne morate ići daleko da ga nađete – ako napravite teško kazneno djelo idete u zatvor – u izolaciju.

Ako i u zatvoru napravite neko kazneno djelo, idete u – samicu….

Dakle, izoliranje od drugih ljudi je u našoj percepciji jedna od najvećih kazni.

PRIORITETI

Rambo Amadeus, kultni glazbenik na području bivše Jugoslavije svojevremeno je izjavio sljedeće:

“Nacionalizam je tema za one do 300 eura prihoda mjesečno. Njima se servira ta priča. Kada plaća pređe 500 eura, onda počinje razgovor o garderobi i kafićima. Kada pređe 1.000, onda je top-tema zdrava hrana, ljetovanja i zimovanja, a kada se popne na više od 3.000 onda prestaje svako palamuđenje. Ljudi onda pričaju o vremenskoj prognozi i ljubavi.”

U kriznim situacijama poput ove, kao što je i Bill Gates neki dan izjavio, brišu se granice, brišu se razlike, ne postoje rase, ne postoji više “mi” i “oni”.

Navijačke skupine koje ponekad vode i krvave ulične ratove zajedničkim snagama pomažu bolnicama, sele inkubatore na sigurne lokacije, čiste ulice od potresa (moj Zagreb je u jeku corona pandemije pogodio i težak potres). Ljudi izlaze na balkone i plješću u znak podrške liječnicima i ljudima iz drugih zemalja i gradova. Mi s područja bivše Jugoslavije posebno ne možemo ostati ravnodušni na te geste jer postoji povijest rata i sukoba među narodima na ovim prostorima.

Sve je to nestalo ovih dana….

Zašto je tako?

Ako se dovoljno dobro zagledate, u svemu ljudskom primijetit ćete obrazac. Popularnu seriju Igra prijestolja analizirali su brojni kritičari, književnici, psiholozi, povjesničari i gotovo svatko od njih je pokušavao shvatiti gdje je pisac pronašao inspiraciju za zaplet te knjige. Najčešće se spominje poznati “Rat ruža”, ali ako pogledate povijest bilo koje nacije, vrlo vjerojatno ćete pronaći sličnost s događajima u Igri prijestolja.

Čak ne morate ići ni toliko duboko, pogledajte samo vlastitu zemlju i siguran sam da ćete pronaći podjele između Sjevera i Juga, Istoka i Zapada, ovisno u kojoj zemlji živite.

Kada nema velikih elementarnih nepogoda, rivalstvo se svodi na sportsko, nacionalno, religijsko, spolno, regionalno.

Kada se dogodi nesreća poput ove koja nas je sve zadesila, granice se brišu jer shvaćamo da smo, bez obzira na naše narodnosti, svi stanovnici jednog malog kamenčića koji se vrti oko Sunca i kad napravite “zoom out” iz svojeg grada, svoje države, svojeg kontinenta, shvatimo da nam je ponestalo opcija za “zoom out” – ovo je zasad jedina planeta na kojoj možemo preživjeti. Prioriteti se automatski mijenjaju…

Sjetite se riječi Marka Twaina: “Buy land, they’re not making it anymore”. Naš životni prostor je limitiran…

EMPATIJA

U ova krizna vremena, svatko se tješi na svoj način. Digitalno doba i društvene mreže, koliko god ih kritizirali, značajno su pomogli da ostanemo povezani i informirani u ovo doba izolacije.

Možemo reći da su društvene mreže omogućile kolektivnu psihoterapiju cijelom čovječanstvu.

Humor, vjera, inspiracija, ohrabrivanje – svatko je pronašao svoju temu da pobjegne depresiji.

Što mogu brendovi učiniti po tom pitanju?

Iako su ovo vremena u kojima većini ljudi shopping kao zanimacija nije na vrhu liste prioriteta, život ide dalje.

Brendovi koji su nužni za normalno održavanje života, moraju biti prisutni, sad i više nego inače.

Što je s brendovima koji nisu esencijalni za preživljavanje u ovim vremenima? Trebaju li oni zaustaviti svoje aktivnosti?

Odgovor je – NE.

Naravno da nije vrijeme za prodajne kampanje i komunikaciju kao da se ništa ne događa oko nas, ali zapitajte se koju poruku vaš brend šalje u ovim vremenima?

Ako ste bili aktivni na društvenim mrežama dok je sve bilo u redu i dok ste se trudili prikazati vaš proizvod kao najbolju opciju za svakog korisnika, koju poruku šaljete ako ste nestali iz života svojih kupaca sada kad im je teško?

3 su stvari koje su sad potrebne vašim kupcima – informacija, inspiracija i empatija. To treba biti vaša content strategija u ovim teškim vremenima.

Zašto ne biste trebali prestati s komunikacijom na društvenim mrežama? Ovdje nije stvar u profitu, iako smo svi svjesni da moramo od nečega živjeti; ovdje je stvar u tome da će vaši kupci znati da ste bili prisutni kad ste im nešto htjeli prodati, ali niste bili uz njih kad im je bilo teško.

To nije poruka koja poziva na lojalnost vašem brendu kad ova pandemija završi…

Izvor: https://imgflip.com/

LJUDSKOST

Ovo je vjerojatno prvi blog koji se najvećim dijelom ne bavi marketingom, ali ovo su posebna vremena.

U ovim vremenima ne trebamo se bojati biti ljudi. Dapače, to je vrlo poželjna osobina u ovim trenucima.

A kao ljudi, svi smo mi od krvi i mesa i iako težimo ravnopravnosti u društvu, poštivanju različitosti, osjećaju pripadnosti našim malim “plemenima”, ovo nije vrijeme da se pravimo da nismo ranjivi.

Kao što kaže nepoznati autor:

“Emancipacija prestaje kad ne možeš otvoriti teglu krastavaca, a ateizam kad ti se ne otvori padobran…”

Bez obzira na vaša uvjerenja u normalnim vremenima, u ovim iznimno teškim vremenima, što god vas čini sretnijima, iskoristite. Dopustite si da budete ranjivi, dopustite si da budete – obični ljudi…